Gå til hovedindhold

Børnehuset Fusijama

Velkommen til Børnehuset Fusijama! Vi er et Børnehus normeret til 32 børnehavebørn og 20 vuggestuebørn. Vi ligger tæt på dejlig natur sø, skov, Troldhøjen (hvor vi besøger kaninerne) og Hasle Bakker.

  • Læs op

Indhold

    På vores hjemmeside kan du læse lidt om, hvordan vi arbejder pædagogisk. På hjemmesiden kan du finde informationer og se dejlige billeder fra vores hverdag. Du er altid velkommen til at kontakte den pædagogiske leder Susanne Hamborg, hvis du har spørgsmål eller bare gerne vil besøge os.

    Fællesrummet:

    I midten af huset er et stort og lyst fællesrum, med store gulv til loft-vinduer ud til legepladsen. Det er også her køkkenet er, kun adskilt med en lille tremmelåge, så duft og andre sanseindtryk breder sig ud i huset, når der laves mad.

    Vi tilbringer alle morgener og middagsstunder i fællesrummet på tværs af stuerne.

    Vores fællesrum er indrettet med fokus på leg på gulvet og plads til bevægelse og kropslig udfoldelse. De voksne sidder på gulvet og er på den måde altid tilgængelige og nærværende for og med børnene.

    Der er en lang gang, der giver plads til løbelege eller køreture, når vi tager scooterne / rullebrættene frem. Vi har en stor, blød madras på gulvet, som både kan bruges til tumle/slås lege, men også som et trygt sted for et lille barn at ligge. Vi har en klatrevæg, som både store og små synes er sjov at udfordre sig selv og den kropslige formåen på.

    Derudover har vi forskellige ting og redskaber vi kan finde frem og skabe udviklende lege.

    • Rullebræt.
    • Bolde i forskellige størrelser.
    • Redskaber fra motorik/sansekasser vi har fået på uddannelse.

    Alt legetøj og redskaber der findes i fællesrummet, er med fokus på den motoriske, sansestimulernede udvikling.

    Stuerne:

    I hver ende af huset finder man henholdsvis Søstjernerne og Krabberne – vores to stuer i vuggestuen.

    Stuerne er stort set identiske og indeholder begge:

    • Et stort badeværelse med tre pusleborde, to store toiletter, et lille toilet og to børnehåndvaske med plads til to børn ved hver.

    → På badeværelserne prioriterer vi selvhjulpenhed, tryghed og nærvær. De fysiske rammer gør det muligt for de voksne at møde børnene der hvor de er i deres udvikling. Er man et lille barn der har brug for øjenkontakt og titte-bøh-lege er puslebordet ideelt, men er man derimod lidt større og klar til at være mere aktiv i processen, foregår skiftning af ble og tøj på gulvet, så barnet selv kan gøre så meget som muligt.

    • En stor garderobe, med et garderoberum til hvert enkelt barn.

    → I garderoben prioriterer vi ligeledes selvhjulpenhed og nærvær. Vi sørger for at der er god tid og ro i garderoben, så børnene får lov at bøvle med selv at tage tøjet af eller på. Uanset børnene - alle kan deltage på et eller andet niveau.

    • En legestue.

    → Her er der plads til leg i bevægelse i børnehøjde. Stuen er ligesom fællesrummet indrettet ud fra et kropsligt -og motorisk udviklende synspunkt. Herunder fokus på sprog, fordybelse, leg, relationer og dannelse.

    • En spisestue.

    På spisestuen er alle borde og stole samlet og det er her måltiderne foregår middag og eftermiddag. Herinde har vi fokus på f. eks, fællesskaber, selvhjulpenhed og dannelses omkring måltidet. Børnene er aktive omkring måltidet – de kravler selv op på stolen, er med til at dække bord, øser selv mad på tallerken, hælder vand i glasset og spiser selv. De får i hvert fald lov til at prøve og øve sig. Sidst men ikke mindst hjælper de med oprydningen.

    → I krybberummet står børnenes individuelle krybber eller barnevogne. Der er som udgangspunkt dyne og sele. Om vinteren også en dejlig varm sovepose til at sove i. Vi har sutter til rådighed i vuggestuen, som børnene bruger. De bliver vaske hver dag og har en individuel krog de kan hænge på, så de ikke bliver blandet.

    Krybberummene er dekoreret med skyer, billeder og uroer som gør det hyggeligt og så har vi alarmer, så vi altid kan høre, hvad der sker derude. Der er også stille sovemusik som hjælper børnene til at finde ro.

    Legepladsen:

    Vi har en stor legeplads der løber parallelt med huset. Der er både græs, jord, grus, sand og en træterrasse som forskelligt underlag for de små ben at øve sig på.

    Der er bakker, buske, et legehus, en stor sansegynge, en stor sandkasse og en balancebom.

    I hver ende er der en separat mindre legeplads, som kan afskærmes af den store med en låge. 

    I vores vuggestue tager vi udgangspunkt i det enkelte barn og dets behov. Det betyder at vi tilrettelægger vores hverdag efter de børn der går i vuggestuen. Børns behov er meget forskellige og vi ser det som vores opgave at rumme og støtte alle børnenes behov.

    Det betyder, at selvom vi har en fast dagsrytme og aktiviteter planlagt ud fra pædagogiske overvejelser, så er vi altid klar til at ændre lidt på planerne, så alle børn, så vidt muligt, bliver mødt i deres behov.

    En typisk dag i vuggestuen kan se sådan ud:

    Vuggestuen åbner kl. 06.30 og når morgenmaden er klar, spises der i fællesrummet indtil kl. 7.45 og maden pakkes væk.

    Børn og voksne fra begge stuer er sammen i fællesrummet og leger dér indtil vi går på stuerne ca. kl. 8.30.

    Derefter er vi fordelt på stuerne, hvor der er planlagt aktiviteter ca. fra kl. 9-10. Det kan være en gåtur i området, udeleg på legepladsen, vand/badeleg, sansemotoriske lege, grovmotoriske lege, musik mm.

    Vores aktiviteter med børnene tager udgangspunkt i, at børn lærer gennem kroppen og vi har derfor stort fokus på Krop og bevægelse. Det er en bevidsthed om kroppen og dens funktion, om at kunne fordybe og koncentrere sig samt indgå i fællesskaber og den personlige udvikling og dannelse.

    Mellem ca. kl. 10-11 spiser vi frokost på stuerne og derefter enten sover eller hviler alle børnene.

    Kl. 14.00 spiser vi en lille eftermiddags snack, eks. boller, tykmælk eller pastasalat, så børnene har energi til det sidste del af dagen.

    Herefter er vi som oftest på legepladsen, hvor der både foregår vilde, kropslige lege samt rolige fordybelses lege.

    Alt efter vind og vejr, er vi ude så længe som muligt. Vi ser rigtig mange muligheder i legepladsen og det åbne rum, for at børnene kan udfordres og udvikles bedst muligt.

    Børnene udfordres motorisk anderledes på en legeplads end de gør indenfor – det er anderledes at gå på et ujævnt underlag, såsom græs eller jord/sand, og måske endda imens det blæser eller med solen i øjnene. Udover motorikken, kan disse udfordringer også styrke børnenes robusthed, gåpåmod, selvværd og viljen til at lykkes og sejre. Og de vokser så meget og bliver så stolte når de får lov.

    Alle disse oplevelser og sejre gemmer sig i børnenes hjerner og de vil kunne videreføre og bruge dem i andre situationer. 

    Traditioner:

    Vi fejrer fastelavn, vuggestuens fødselsdag d. 15. marts, jul og sommerfest i vuggestuen. De sidste par år har sommerfesten været kombineret med Eid.

    Temamåneder:

    Vi har hver måned et overordnet tema i vuggestuen. Det kan være Kroppen, Transportmidler, Farver, Årstider, Følelser mm.

    Med overordnet tema mener vi, at dagligdagen kører som den plejer, men at vi har et øget fokus på temaet i alle de ting vi laver med børnene i løbet af dagen. Er temaet eks. Kroppen, så benævner og taler vi mere om kroppen når vi spiser, når vi tager tøj på, når vi trøster osv.

    Vi har desuden plakater, billeder og tegninger synligt hængende i institutionen, som inspirerer til leg og dialog indenfor temaet.

    Kost i Tovshøj Dagtilbud

    Alle vuggestuebørn i dagtilbuddet tilbydes fuldkostordning.
    Alle børnehavebørn i dagtilbuddet tilbydes fuldkostordning.

    Det er vores mål:

    • At børn bliver præsenteret for mange forskellige smagsoplevelser
    • At vi har en god madkultur, hvor der er ro og en god stemning omkring måltidet, og børnene støttes i at være selvhjulpne.
    • At gøre børn og forældre bevidste om sund mad.
     
    Det er lykkedes når:
    • der er en god atmosfære omkring spisningen
    • børn ikke er kræsne og er glade for en varieret kost.
    • børnene skelner mellem og er bevidste om sund og usund mad.
    • forældrene interesserer sig for den kost, der serveres i institutionen.
    Vi sørger for:
    • At alle får en varieret, sund og ernæringsrigtig kost
    • At kostordningerne serverer varieret, sund og ernæringsrigtig kost.
    • At bruge tandlæge og sundhedsplejerske til oplysende foredrag på forældremøder efter behov.
    • Besøg fra tandplejen i børnehaven
    • At personalet sikrer sig, at børn der kommer efter kl.8 har fået morgenmad.
    • At afsøge mulighederne for at trække på kostressourcepersonen i område 11 med henblik på rådgivning og vejledning til personale og forældre
    • At de børn, der har behov for støtte omkring kost – mad & måltider, får det. Personalet vil desuden inspirere og vejlede forældrene.

    Fødevarestyrelsens kontrolrapporter for afdelingerne i Tovshøj Dagtilbud:

    Maden i dagtilbuddet opfylder Aarhus Kommunes Kostpolitik.

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Børnehuset Fusijama
    Janesvej 29a
    8220 Brabrand

    Telefon: 5183 7347
    E-mail: suham@aarhus.dk

    Pædagogisk leder 
    Susanne Hamborg
    E-mail: suham@aarhus.dk
    Telefon: 2964 4984

    Sidst opdateret: 22. januar 2024